Uusia työntekijöitä seurakuntaan

Per Lindblad

Per Lindblad tulee Savonlinnasta Utsjoelle kirkkoherraksi

Keväthangille

Arja Ollikainen oli jo viime kesän diakoniatyöntekijänä Utsjoella. – Mukava tulla takaisin, kesä oli niin hyvää aikaa Utsjoella, kertoo Arja. – Minulla on neljä vuotias lapsenlapsi, joka jää kyllä kaipaamaan, mutta kolme kuukautta on lyhyt aika, hän jatkaa. Ympäristö on varmasti talvella erilainen ja Arjaa houkuttaa erityisesti kevään valoisat päivät ja hohtavat hanget. Arjan tavoittaa diakoniatyöntekijän numerosta 040 8446259.

Uutta kohti

Per Lindblad kertoo, että hän on syntynyt Savonlinnassa 63 vuotta sitten, mutta suurimman osan elämästä elänyt eri puolilla Suomea. – Kun aloitin teologina, tutkin henkistä väkivaltaa seurakunnaissa ja se tiimoilta olen kouluttanut seurakuntien työntekijöitä epäasiallisen käyttäytymisen havaitsemiseen ja siihen puuttumiseen. Noin 20 vuotta olen tehnyt papin töitä Savonlinnan rovastikunnan seurakunnissa, kertoo Per.

Hän on myös asunut pohjoisessa aiemminkin, Sallassa ja Rovaniemellä. – Olen tehnyt taloushallinnon johtotehtäviä ennen papiksi kouluttautumista, kertoo Per. Hän lisää, että on paljon vaeltanut eri puolilla Pohjoisessa.

Per Lindblad noin 20 vuotta opettanut rentoutusta ja venyttelyä sekä pilatesta kansalaisopistossa. Pilates on keskivartalon lihastreeniä. – Opetus sopii muutenkin hyvin elämäntyyliini. Harrastan pitkänmatkanhiihtoja, maratonia ja juoksua sekä kajakkimelontaa. Harrastuksiin kuuluu myös kalastus, pilkkiminen ja virvelöinti ja tässäkin mielessä Utsjoki tarjoaa hyviä harrastusmahdollisuuksia.

Omasta perheestään Per kertoo, että hänellä on kaksi aikuista lasta, jotka opiskelevat Lappeenrannassa ja Savonlinnassa. – Kuten presidentti aikoinaan, olen minäkin puolivallaton poikamies, nauraa Per.

Per haluaa lisätä, että hän on todella pahoillaan, että ei osaa saamen kieltä. – Teen kuitenkin parhaani, jotta jotain oppisin. Per Lindbladin tavoittaa maaliskuun alusta alkaen kirkkoherran numerosta 0400 392 224.

Päivi Aikasalo

2022-02-11 09:47:41.0