Hautaus ja hautojen hoito

Utsjoen seurakunnalla on kolme käytössä olevaa hautausmaata, Utsjoen hautausmaa, Karigasniemen hautausmaa ja Outakosken hautausmaa.

Utsjoella perinteen mukaan omaiset vastaavat haudan kaivamisesta ja peittämisestä. Tavallisesti hauta kaivetaan käsin, mutta myös konekaivu on mahdollinen. Hautapaikka katsotaan yhdessä suntion kanssa. Kaikilla paikoilla konekaivu ei ole mahdollinen, mutta jokaisella hautausmaalla on alueita, joissa hauta voidaan kaivaa koneella.

Perinteen mukaan hauta myös tavallisesti peitetään välittömästi itse hautajaistilaisuudessa. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä, vaan omaiset voivat halutessaan valita koneellisen haudan peiton.

HAUTAUSMAKSUT:

Arkkuhautapaikka
Utsjoella maksaa 170 euroa, ulkopaikkakuntalaisille 340 euroa.
Uurnahautapaikka maksaa 55 euroa, ulkopaikkakuntalaisille 110 euroa.
Hautauspalvelumaksu on 55 euroa, ulkopaikkakuntalaisilta 110 euroa.

Maksuja ei peritä rintamatunnuksen omaavilta ja heidän puolisoiltaan.

Muualle haudattujen muistomerkki Karigasniemeltä.
Vanhan hautausmaan hautaristejä.
Utsjoen vanhan hautausmaan hautaristejä.

Hautausasioissa ole yhteydessä

Karigasniemen kappelin suntio
Utsjoen seurakunta
Ylätenontie 104
99980 Utsjoki

Karigasniemen kappeli ja Karigasniemen hautausmaa, hautapaikat ja hautausmaan hoito.

Suntio ja kanttori
Utsjoki

Utsjoen kirkko, seurakuntatalo, hautausmaa ja hautapaikkojen varaukset.