Kirkkoherran tervehdys

Olemme seurakunnassa etsineet sopivia sloganeita toiminnallemme. Emme keksi niitä itse, vaan lainaamme toisilta. Tervehdykseni on sloganien muodossa. Nykypäivän slogan on vähän kuin entisajan sananlasku. Siihen tiivistyy jokin olennainen opetus.

Elämä on parasta itse tehtynä

Elämä on parasta itse tehtynä, tämä on lainattu Marttaliitolta. Pohjoisessa on totuttu tekemään itse, ihmisillä on monenlaisia taitoja. Monet tapahtumamme ovat ehkä hiukan kotikutoisia, mutta teemme sen, mitä osaamme – ja rohkaisemme toisiakin siihen.  Elämä on myös täällä pohjoisessa parasta ihan itse tehtynä.

Hyvä ruoka, parempi mieli

Hyvä ruoka, parempi mieli, tämä on lainattu Saarioisilta. Tämän tietää jokainen meistä. Nälkäisenä ei tule mistään mitään. Pohjoisessa osataan tehdä hyvää ruokaa. Joskus hernekeitto on parasta ruokaa, joskus pullakahvit, joskus nuotiomakkara, toisinaan kumpukset. Kun ihmisellä on hätä, usein olennainen kysymys on kuitenkin, oletko syönyt. Me olemme köyhä seurakunta, mutta meillä on makkaraa ja mehua sekä pullaa ja kahvia riittävästi.

On ok muuttaa mielensä

On ok muuttaa mielensä, tämä on lainattu Ikealta, jossa tuotteella on 30 päivän palautusoikeus. Tässä ajattelen erityisesti sitä, että ei tarvitse elämässä juuttua vanhoihin mielipiteisiin, voi tulla toisiin ajatuksiin. Sitä on myös oppiminen, että ajattelee asioita eri tavalla, näkee asiat uudessa valossa. Kirkossa puhumme parannuksen teosta. Se on sama kuin mielen muutos. Se ei ole takin kääntämistä. Se on takin kääntämistä, jos muuttaa mielipiteensä seuran mukaan. Mutta on siis ok muuttaa mielensä.

Armahtakaa!

Tämä lyhyt kehotus on kirkkokäsikirjasta, yhden pyhäpäivän aihe kirkossamme. Se on kehotus olla armollisia toinen toisillemme. Armollisuus toisiamme kohtaan löytyy siitä, että huomaamme itse tarvitsevamme armoa. Ehkä tämä slogan voi olla myös ihmisen huuto toisille, antakaa armoa! Eino Leino sanoi saman asian runossaan Hymyilevä Apollo.
Ei tuomitse se, joka ymmärtää.

Mut laulukin syömiä selittää
ja ihmiset toistansa lähemmä vie.
Sen kautta käy Jumalan tie.
Oi, ihmiset toistanne ymmärtäkää,
niin ette niin kovat oisi!
Miks emme me kaikki yhtyä vois?
Ja yksi jos murtuis, muut tukena ois.
Oi, ihmiset toistanne suvaitkaa!
Niin suuri, suuri on maa.

Herra Jeesus Kristus Jumalan poika armahda minua!

Yksi maailman tunnetuimmista rukouksista Isä Meidän rukouksen jälkeen on ns. Jeesuksen rukous. Herra Jeesus Kristus Jumalan poika armahda minua syntistä. Se oli ja on Jeesuksen seuraajan rukous.

Ehkä tunnetuin tämän rukouksen rukoilija oli venäläinen pyhiinvaeltaja, joka opetteli rukoilemaan tätä rukousta hengityksensä tahtiin. Jatkuvasti. Niin että rukous alkoi nousta hänen sydämestään. Tämä on kristityn sloganeista parhaimpia.

Rukoile ja tee työtä!

Rukoile ja tee työtä. Tämä on benediktiiniläisluostareiden ohje 500-luvulta Jkr. Latinaksi sanottiin: ora et labora. Luostareissa oli tietyt rukoushetket ja niiden välissä tehtiin konkreettista työtä. Kumpaa sitten pitäisi luottaa enemmän, omaan työhön vai rukoukseen? Vanha ohje on, että rukoile niin kuin mikään muu ei auttaisi kuin rukouksesi. Ja tee työtä niin kuin kaikki olisi vain oman työsi varassa.

Päivi Aikasalo
Utsjoen seurakunnan kirkkoherra

Utsjoen entinen kirkkoherra Päivi Aikasalo Utsjoen kirkossa.
Entinen kirkkoherra Päivi Aikasalo.

Ota yhteyttä