Lähetyksen vohvelikahvila

Lähetyksen Vohvelikahvila Utsjoen kirkkotuvilla kirkon vierellä (Utsjoentie 563) on avoinna kesäisin.

Tavallisesti kahvila avautuu juhannuksena ja on auki syyskuun puoliväliin saakka. Lähetyskahvilan tuotolla rahoitetaan Utsjoen seurakunnan lähetystyön nimikkosopimukset.

Kahvila on idyllinen pieni kahvila kirkkotupien mäellä. Vierellä on Siellan käsityömyymälä ja Kirkkotupayhdistyksen ylläpitämä museoalue. Kahvilasta saa tuoreita vohveleita ja kahvia ja teetä sekä mehua. Myynnissä on myös käsitöitä lähetystyön hyväksi.

Kahvilan toiminnasta vastaa seurakunnan diakoniatyöntekijä, mutta pääasiassa työn tekevät vapaaehtoiset talkoolaiset.

Talkoolaiset tulevat Utsjoelle viikoksi kerrallaan ja he majoittuvat Utsjoen seurakuntatalolla seurakunnan vierashuoneessa. Talkoolaiset tekevät viikon aikana viisi työpäivää kahvilassa ja heillä on kaksi vapaapäivää. Paikalliset vapaaehtoiset paistavat vohveleita näinä vapaapäivinä. Kahvilan vohvelinpaistajat avaavat myös Utsjoen kirkon ovet matkailijoille. Utsjoen kirkko on tiekirkko ja opastus on Kirkkotuvilla Lähetyksen vohvelikahvilassa. Talkoolaisena toimiminen on mielenkiintoinen ja antoisa kokemus tutustua Utsjokeen.

KESÄLLÄ 2023 Kahvila auki 24.9.2023 saakka

Tervetuloa! Bures boahtin!

Kirkkotuvilta alkaa Ulriikan kulttuuri- ja hiljentymispolku, joka kulkee pappilan, vanhan hautausmaan ja Utsjoen kirkon maisemissa. Polku on pituudeltaan 2,3 km. Opastekyltit ovat kirkkotuvilla ja kirkon alaparkkipaikalla.

Vohvelikahvilan kuva sisältä. Tuvassa on penkkejä istumista ja kahvittelua varten.
Vohvelikahvila sisältä.