Tuomasmessun alttari.

Jumalanpalvelukset

Messu eli ehtoollisjumalanpalvelus on seurakuntalaisten yhteinen arjen juhlahetki. Se kutsuu hiljentymään ja saamaan uusia voimia seuraavaan viikkoon.

Messu ei ole esitys vaan tavallisen kristityn hengellisen elämän hoitamisen paikka.  Siinä Kolmiyhteinen Jumala lähestyy ja puhuttelee ihmistä Raamatun tekstien, musiikin, saarnan ja ehtoollisen kautta. Seurakunta vastaa tähän Jumalan puheeseen ja hyvyyteen rukousten ja yhteisen laulun kautta.

Messun esirukouksessa huomioidaan yksittäisten seurakuntalaisten elämäntilanteet; esirukouksen aikana kastetut saavat oman nimikoidun lehden kastepuuhun, ja kuolleille sytytetään kynttilä. Myös seurakunnalle jätettyjen esirukouspyyntöjen puolesta rukoillaan.

Messu pidetään tavallisimmin Utsjoen kirkossa, Karigasniemen kappelilla tai Nuorgamin rukoushuoneella. Kevättalvella kokoonnutaan tunturimessuun tunturille ja kesällä voidaan toimittaa messu Tenon rannalla. Nuvvuksen rukoushuoneella messu toimitetaan muutaman kerran kesässä. Tuomasmessu ja nyyttikestibrunssi pidetään muutaman kerran vuodessa Utsjoen seurakuntatalolla.

Messu alkaa tavallisesti klo 11.

Kirkkokahvit

Kirkkokahvit ovat olennainen osa yhteistä jumalanpalvelusta. Kirkkokahveilla tavataan tuttuja ja rupatellaan kuulumiset. Paikkakunnalle muuttaneelle ihmiselle kirkkokahvit on oivallinen tapa tutustua paikkakuntalaisiin.

Laitoshartaudet

Seurakunnan hartaushetkiä pidetään Asumispalveluyksikössä Aspassa sekä Avopalvelukeskuksessa, Avolla. Osassa hartaushetkistä on ehtoollisen vietto. Hartaushetkiä pitävät sekä diakoniatyöntekijä että kirkkoherra.

Laitoshartaushetki kokoaa ihmisiä yhteen Pyhän äärelle. Hartaudet ovat avoimia kaikille.