Kaste liittää kirkon jäseneksi ja Kristuksen seuraajaksi

Lämpimät onnittelut, lapsi on ihme ja ilo!

Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen. (Psalmi 139: 13–14)

Kaste on keskeisin kirkollisista toimituksista, sillä se on ehtoollisen ohella toinen luterilaisen kirkon sakramenteista. Kastetta nimitetään myös ristiäisjuhlaksi, sillä kasteen yhteydessä lapsen rintaan ja otsaan piirretään ristinmerkki, joka kertoo, että lapsi liitetään kristittyjen joukkoon. Lapsi ristitään kristityksi.

Kirkon jäseneksi tullaan vain kasteen kautta. Kasteen voi saada missä iässä vain, myös nuorena ja aikuisena. Kasteessa Jumala liittää ihmisen Jeesuksen Kristuksen yhteyteen ja hänen kirkkonsa jäseneksi, jolloin kastettava saa pelastuksen lahjan ja Pyhän Hengen.

Milloin kasteelle

Lapsen kaste toimitetaan yleensä ennen kuin lapsi täyttää kaksi kuukautta. Se voidaan toteuttaa joko kirkossa, kotona tai muussa sopivaksi katsotussa paikassa. Kastettavan lapsen vanhemmista vähintään toisen on oltava kirkon jäsen. Uskonnonvapauslain mukaan alaikäinen lapsi seuraa äitinsä uskontokuntaa. Jos äiti ei kuulu kirkkoon, on vanhempien tehtävä sopimus, että lapsi seuraa isänsä uskontokuntaa.
Lapsella tulee olla ainakin kaksi kummia, jotka ovat konfirmoituja evankelisluterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäseniä. Kirkkoherra voi myöntää luvan, jossa todetaan, että yksi kummi riittää.

Kasteesta sopiminen

Kasteesta sovitaan soittamalla kirkkoherralle. Ennen kastejuhlaa vanhempien ja papin välisessä keskustelussa puhutaan kasteen merkityksestä ja sovitaan käytännön järjestelyistä. Parhaiten tämä onnistuu papin vierailulla perheen luona. Ennen sitä on hyvä tutustua kasteen järjestykseen, miettiä virsiä ja omia toivomuksia. Kastejuhlassa kummit ja muut läheiset voivat lukea raamatunkohtia, avustaa esirukouksessa, esittää musiikkia jne. Näistä asioista sovitaan, kun suunnitellaan tilaisuutta papin kanssa. Tässä tapaamisessa perehdytään myös maistraatista tulleen rekisteröintipaperin täyttämiseen.

Kastejuhla

Kastejuhlaan pappi tuo mukanaan kastejuhlan ohjelmat ja kaste- ja kummitodistukset sekä kastekynttilän. Kastejuhla on hyvä paikka polttaa myös sisarusten kastekynttilöitä. Seurakunnalta saa tarvittaessa lainaksi kastemekon.

Kastepuu

Utsjoen kirkossa ja Karigasniemen kappelilla on kastepuu. Kastepuuhun ripustetaan lapsen oma sydänlehti, jossa on lapsen nimi, kastepäivä ja syntymäpäivä. Sydänlehti ripustetaan vanhempien kanssa sovittavana päivänä seurakunnan jumalanpalveluksessa. Kastepuu muistuttaa seurakunnan esirukouksesta kastettujen lasten puolesta.

Lapsi kasteella.