Konfirmaatio ja rippijuhlat

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlan aloittaa konfirmaatiomessu, johon juhlaväen toivotaan osallistuvan. Utsjoen seurakunnassa konfirmaatio on juhannuksena. Juhannuspäivänä lauantaina on konfirmaatio Utsjoen kirkossa ja seuraavana päivänä konfirmaatio on Karigasniemen kirkossa. Nuori voi itse valita, kumpaan konfirmaatioon hän osallistuu.  Juhliin kutsutaan yleensä mukaan omaiset, perheen ja nuoren ystävät sekä kummit ja muut läheiset ihmiset. Nuoren itsensä ja hänen perheensä lisäksi kummit ovat rippijuhlissa tärkeässä osassa. Kummit osallistuvat konfirmoitavan nuoren siunaamiseen kirkossa. Kummin tilalla nuorta siunaamassa voi olla joku muukin läheinen ihminen.

Konfirmaatiomessun jälkeen järjestettäviin juhliin voi kutsua myös rippikoulun isosia ja työntekijöitä. Jos isosten ja rippipapin käyntiä toivotaan, heidät on hyvä kutsua juhlaan etukäteen.

Rippikoulutietoa

Rippikoulu kestää syksystä seuraavaan kesään. Seurakuntaan tutustuminen toteutetaan omaan tahtiin. Aloitusjumalanpalvelukset ovat ennen joulua sekä Karigasniemellä, Utsjoella että Nuorgamissa. Rippikoulun yhteinen aloitusviikonloppu pidetään tammi-helmikuussa. Kesän rippikoululeiri kestää viikon ja se päättyy juhannusta edeltävänä torstaina. Utsjoen seurakunnan rippikoulu on kaksikielinen saamelainen rippikoulu.

Nuoria konfirmaatiossa.