Piispantarkastus Utsjoen seurakunnassa

Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo seurueineen suoritti piispantarkastuksen Utsjoen seurakunnassa 19-21.4.2024. Viikonlopun aikana piispa tapasi seurakuntalaisia useissa tilaisuuksissa ja tarkastus huipentui piispan toimittamaan juhlamessuun Utsjoen kirkossa.

Piispantarkastuksen loppuraporttiin voi tutustua tästä linkistä: Piispantarkastuksen loppulausunto

Lähettivierailu Utsjoen seurakunnassa

Lähettiperhe Utsjoen kirkossa sekä Rauna Harlin saamenpuvussa

Vanhasen perhe sekä Rauna Harlin

Lähetyksen Vohvelikahvila Utsjoen kirkkotuvilla on toiminut vilkkaasti tämänkin kesän. Matkailijoita on riittänyt ja myös paikallisille kahvila tuntuu olevan tärkeä jokakesäinen vierailukohde. Vohvelikahvilan koko tuotto menee Utsjoen seurakunnan lähetystyön tukemiseen. Seurakunnan nimikkokohteet ovat Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen työ Etelä-Sudanissa ja Ugandan pakolaisleireillä, Kylväjän työ Mongoliassa sekä Kansanlähetyksen työ Inkerin kirkossa.

Elokuussa Etelä-Sudanissa ja Ugandassa työskentelevä Pauli Vanhanen perheineen oli vierailemassa Utsjoen seurakunnassa ja hän kertoi tuosta työstä kirkkokahveilla.

Pauli Vanhanen on koulutukseltaan poliisi ja rakentaja. Hän on ollut vuodesta 2006 alkaen lähetystyössä Keniassa ja Etelä-Sudanissa. Pauli Vanhasen työ on paikallisen kirkon työn tukemista. Tämä kirkko on Evangelical Lutheran Church in South-Sudan / Sudan ja se toimii Sudanissa, Etelä-Sudanissa ja Ugandan pakolaisleireillä.

Etelä-Sudanissa olosuhteet ovat hyvin haastavat. Maa on maailman korruptoitunein valtio, se koostuu monista heimoista ja on yksi maailman köyhimmistä valtioista. Luonnonrikkauksia, esimerkiksi kultaa ja öljyä maassa on, mutta niiden hallinta aiheuttaa ristiriitoja. Maa itsenäistyi vuonna 2011 islamilaisesta Sudanista ja ajautui vuonna 2013 sisäiseen kriisiin ja sisällissotaan. Tämä on aiheuttanut valtavan pakolaisvyöryn naapurivaltioihin. Ugandan pohjoisosiin on tullut lähes miljoona pakolaista, jotka elävät pakolaisleireillä ja kirkko toimii noilla pakolaisleireillä.

Pauli Vanhasen tehtävänä on tukea kirkkoa, suunnitella ja koordinoida kansainvälistä tukea ja raportoida siitä. Kirkon resurssit ovat pienet ja suurilla leireillä ihmisten tarpeet ovat suuret, opetukselle ja koulutukselle on valtava tarve. Kirkolla on vain vähän työntekijöitä, mutta erityisen ilahduttavaa on työntekijöiden sitoutuneisuus ja naisten ja nuorten aktiivisuus. Uusia seurakuntia perustetaan pakolaisleireillekin.

Vanhasen perhe kiittää Utsjoen seurakuntaa tuesta. Lähetyksen Vohvelikahvila Utsjoen kirkkotuvilla on avoinna syyskuun loppupuolelle saakka ja tuottaa varoja myös Ugandan pakolaisleirillä asuvien hyväksi.

KERTOMUS UGANDASTA

Nimeni on Nancy Amito. Synnyin vuonna 1998 Bweyalen pakolaisleirillä Ugandassa. Kun olin neljän vuoden vanha isäni erosi äidistäni ja kuoli. Äitini meni uudelleen naimisiin miehen kanssa, joka ei pitänyt minusta. Muutin asumaan isoäitini luokse. Isoäitini palatessa takaisin Etelä-Sudaniin vuonna 2007, siirryin asumaan tädilleni. Hänen luonaan minut pakotettiin raskaisiin töihin aamusta iltaan.

Eräänä päivänä, kun palasin kotiin kantaen raskasta puukuormaa pääni päällä, kompastuin ja jäin kantamieni puiden alle. Sain pysyvän vamman rintaani enkä pysty enää kantamaan taakkoja, kuten ennen. Vuonna 2011 minut lähetettiin Etelä-Sudaniin asumaan setäni luokse. Aloitin koulunkäynnin. Pakenimme kuitenkin sotaa takaisin Ugandaan vuonna 2016. Olen nyt Morobin pakolaisleirillä ja käyn koulua lähetyksen tuella. Koulunkäynti ei ole ollut helppoa. Olen ollut paljon sairaana. Minulla todettiin hepatiitti B, vatsahaava, lavantauti ja muita sairauksia. Olen myös menettänyt osan kuulostani enkä tiedä mistä se johtuu. Tämä vaikeuttaa opiskeluani, mutta olen silti suoriutunut kokeista tähän asti.

Luotan Jumalan johdatukseen ja apuun elämässäni. Tahdon kiittää suomalaisia sisaria ja veljiä, jotka ovat auttaneet minua ja rukoilleet puolestani.

2021-08-10 10:34:00.0