Seurakunnan kevätkuulumisia

hiihtäjiä pappilan rannassa

Mantojärvellä hiihdettiin aurinkoisena lauantaina Yhteisvastuukeräyksen hyväksi. Sää suosi tapahtumaa ja hiihtäjiä, kannustajia sekä sponsoreita oli riittävästi. Yhteensä tapahtumassa hiihdettiin 296 hiihtokierrosta. Latu oli kilometrin mittainen ja latua hiihtivät sekä lapset että ikäihmiset. Pienimmät kulkivat pulkassa tai hiihtoreessä.

Vappuaattona Yhteisvastuutapahtuma järjestetään Karigasniemen kappelilla. Jumalanpalveluksen ja kirkkokahvien jälkeen esillä on kevään akryylimaalauskurssin taidenäyttely. Kappelilta saa myös ostaa munkkeja ja simaa kotiin.

Lauantaina 13.5. on Utsjoen seurakuntatalolla kirpputoritapahtuma Yhteisvastuun hyväksi klo 11 - 14. Pöytiä voi vuokrata ja pöydän hinta on 5 euroa. Tarjolla on myös keittoa.

Yhteisvastuukeräyksen vuoden 2023 teema on Nuoret ja väkivalta. Kotimaassa Yhteisvastuun tuotot ohjataan Aseman Lapset ry:n ja seurakuntien kautta nuorten väkivallan ehkäisyyn ja sovitteluun. Kouluväkivaltaa kokee viikoittain lähes 40 000 nuorta. Poliisin tilastojen mukaan myös väkivaltarikollisuus on lisääntynyt Suomessa vuosina 2015–2021 alle 18-vuotiaiden keskuudessa. Hälyttävintä kasvu on 12–14-vuotiaiden ikäluokassa, peräti 134 prosenttia.

Myös maailmalla kriisitilanteissa elää lapsia ja nuoria, jotka tarvitsevat kipeästi turvaa ja mahdollisuuden valoisampaan tulevaisuuteen. Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahastosta autetaan nuoria väkivaltaisessa maailmassa.

Seurakuntaneuvoston kokouksen uutisia

Utsjoen seurakuntaneuvosto kokoontui 19.4. ja päätti kokouksessaan mm. lausunnosta Utsjoen seurakuntatalon ja pappilan merkityksestä seurakunnalliselle toiminnalle sekä seurakunnan kulttuurille, arvoille ja identiteetille.  Lausunnon lopputuloksena Utsjoen seurakuntaneuvosto esittää, että Utsjoen pappila säilyy seurakuntayhtymän omistuksessa ja seurakunnan kokoontumistilana. Pappilasta saa erinomaisen kokoontumistilan, kirkon ja ympäristön kanssa se muodostaa toimivan kokonaisuuden, jonka kulttuuriset ja historialliset sekä esteettiset arvot ovat huomattavasti suuremmat kuin seurakuntatalon. Lasten ja nuorten kokoontumistilaa tarvitaan läheltä kouluja. Koulun monitoimitilaa voidaan tarvittaessa vuokrata, kun tarvitaan suurta tilaa.

Muina asioina oli mm. päätös ryhtyä hakemaan kirkon ympäristödiplomia. Kirkon ympäristödiplomi on Suomen evankelisluterilaisen kirkon seurakuntia varten laatima ympäristöjärjestelmä. Ympäristödiplomia varten seurakunnassa mm. tehdään ympäristökatselmus, jonka pohjalta laaditaan ympäristöohjelma. Tavoitteena on suojella luontoa: vähentää jätettä, vähentää ympäristöä kuormittavaa toimintaa, osallistua ympäristökasvatukseen ja tuoda esiin luonnon pyhyyttä sekä kunnioitusta luomakuntaa kohtaan.

Päivi Aikasalo

2023-04-28 13:37:30.0