Tyhjän sylin kivi

Tyhjän sylin kivi (2).jpg

Tyhjän sylin kivi Utsjoen hautausmaalla on kaksiosainen. Sen päällä voi halutessaan myös istahtaa.

Pyhäinpäivä

Pyhäinpäivää vietetään tänä vuonna marraskuun viidentenä päivänä ja tuona juhlapäivänä muistamme edesmenneitä läheisiä. Usein askeleet suuntautuvat silloin hautausmaalle, siellä on tuttu muistopaikka. Haudalle sytytetään kynttilät ja viimeistään silloin viimeinen leposija laitetaan talvikuntoon. On hienoa, että meillä on kauniita tapoja muistaa edesmenneitä, sillä edesmenneet elävät meissä. Pyhäinpäivänä muistetaan myös jumalanpalveluksissa kuolleita läheisiä. Kuluneen vuoden aikana seurakunnassa siunatuille vainajille sytytetään kynttilät pyhäinpäivän iltajumalanpalveluksessa.

Tyhjän sylin kivi

Aina oman läheisen hautapaikka ei ole juuri sillä tutulla hautausmaalla, ja silloin kynttilän voi sytyttää muualle kuolleiden muistokivelle. Utsjoella on jokaisella hautausmaalla muualle kuolleiden muistokivi.

Hautausmaalla vierailtaessa mukana kulkevat usein suru ja kaipaus. Kun suree läheisiä ihmisiä, mielessä voi olla myös muut surut ja ikävät. Kaikille suruille ei ole muistokiveä eikä paikkaa. Tänä syksynä on kuitenkin Utsjoen ja Karigasniemen hautausmaille pystytetty seurakuntalaisten toiveesta ”Tyhjän sylin kivi”. Kivessä on teksti: ”Lapselle, jota emme koskaan saaneet ja Lapselle, jonka saimme vain hetkeksi”. Se on muistopaikka niille, jotka ovat menettäneet lapsensa keskenmenon kautta jo ennen syntymää. Se on myös muistopaikka niille, jotka surevat lapsettomuutta. Nämä surut ovat usein näkymättömiä ja jäävät hyvin yksityisiksi asioiksi. Niistä voi olla hyvin vaikea puhua.

Tyhjän sylin kivi voi olla myös muistopaikka niille, jotka kokevat syytä tai toisesta, että syli on tyhjä. Usein on tärkeää, että surulle, ikävälle ja kaipaukselle voi antaa nimen. Hautausmaalla jokainen voi surra sitä surua, mikä itsestä tuntuu suurimmalta.

TYhjän sylin kivi Karigasniemen hautausmaalla

Jätteiden lajittelu

Hautausmaalla syntyy aina myös jätettä. Jo kynttilöitä ja koristeita valitessa voi miettiä syntyvää jätettä. Kertyvän jätteen määrän vähentämisen kannalta paras kynttilä on monivuotisessa lyhdyssä palava ilman muovikuorta oleva kynttilä. Keväällä tuuli helposti rikkoo muovikuoret ja kuljettaa niitä ympäriinsä. Hautausmailla on lajittelupisteet jätteiden lajittelemiseksi.

Utsjoen hautausmailla ei pala valot jatkuvasti, mutta jokaisen hautausmaan portilla on valokatkaisija, josta voi säätää valot palamaan halutuksi ajaksi.

2022-10-23 10:13:01.0