Utsjoen seurakunnan syksyn kuulumisia

Ihmisiä hautausmaan portilla

Karigasniemen talkoolaisia hautausmaan portilla

Uusi diakoniatyöntekijä

Utsjoen seurakunnassa on syyskuun alussa aloittanut uusi diakoniatyöntekijä Riikkaliisa Joentausta. Riikkaliisa tulee Lahdesta ja hän kertoo, että hän halusi tulla saamelaisalueelle töihin, koska pohjoisen ihmiset, luonto ja kiireetön elämänrytmi on puhutellut häntä.

– Tämä on tarpeeksi pohjoisessa, kun ei ole liian korkeita puita, nauraa Riikkaliisa.

Ensimmäinen kuukausi on ollut kiireinen, sillä diakoniatyöntekijä on vastannut Kirkkotupien Lähetyksen Vohvelikahvilasta. – On ilo, että vielä syksylläkin moni on löytänyt asiakkaaksi kahvilaan.

Riikkaliisa iloitsee siitä, että hänen asunnostaan pääsee mukavasti suoraan tunturiin. Myös lähellä olevat kirjasto ja urheilupalvelut ilahduttavat.

– Olen hämmästynyt hyvästä kulttuuritarjonnasta ja jo nyt olen käynyt elokuvissa ja konserteissa.

Uusi työntekijä on otettu hyvin vastaan.

– Täällä hyväksytään ihminen tällaisena kuin hän on. Ihmiset haluavat tutustua uuteen ihmiseen sekä kertovat enemmänkin kuin nimen itsestään, kertoo Riikkaliisa.

Uusi työntekijä on aloittanut saamen kielen opinnot Lapin yliopiston avoimessa yliopistossa.

– Haluan oppia puhumaan, sillä olen huomannut, että saamen kieli on elävä kieli, jota ihmiset käyttävät mielellään. Tosin ihmiset ovat kohteliaita ja vaihtavat kielen suomeksi, kun saamen kieltä taitamaton on paikalla.

Riikkaliisan tavoittaa diakoniatyöntekijän numerosta ja hänet tapaa esimerkiksi Vanhusten viikon tapahtumissa, jotka järjestetään Utsjoella, Karigasniemellä ja Nuorgamissa.

Riikkaliisa Joentausta on diakoniatyöntekijän vakituisessa virassa Utsjoella.

Kirkon energiaremontti

Kirkon energiaremontti on edistynyt hyvin. Utsjoen kirkko on ollut suljettuna elokuun alusta alkaen ja Utsjoen jumalanpalvelukset toimitetaan seurakuntatalolla. Remontin ajan hautaan siunaamiset toimitetaan haudalla tai seurakuntatalolla. Energiaremontissa kirkkoon asennetaan ilmalämpövesipumppu. Vanha öljykattila jää vielä toimimaan, ja patteriverkosto korjataan. Lisälämpöä tuotetaan tulevaisuudessa myös säteilylämmittimillä. Remontin tavoitteena on energian säästö.

Remontti ei juurikaan näy kirkon ulkoasussa. Kuitenkin remontin yhteydessä alttarin polvistumispenkki uusitaan ja kirkon penkeille valmistetaan lämmittävät tekstiilit. Nämä suunnitellaan ja valmistetaan yhdessä Saamelaisalueen koulutuskeskuksen käsityökurssilla. Tavoitteena on yhteisöllinen työ kotikirkon hyväksi. Tämän kurssin työn jälki näkyy myös kirkon ulkoasussa. Käsityökurssi kokoontuu Utsjoen seurakuntatalolla ja kurssille mahtuu lisää tekijäöitä.

Saamelaisalueen koulutuskeskuksen käsityökurssilla on runsaasti osaavia ja innokkaita kurssilaisia. Kirkon tekstiilien suunnittelutyö on otettu iloiten vastaan ja tehtävää pidetään sekä tärkeänä että mielekkäänä. Tarkoituksena on lokakuussa jatkaa suunnittelua ja marraskuussa järjestää yhteisiä ompelupäiviä seurakuntatalolla.

Talousarvio ja toimintasuunnitelma

Juuri nyt seurakunnassa tehdään toimintasuunnitelmaa ja talousarviota, jota luottamuselimet käsittelevät kokouksissaan. Seurakuntayhtymän talouspäällikkö Antti Huhta ja toimistosihteeri Katja Kolhinoja vierailivat Utsjoella ja budjettia tehtiin yhdessä. Antti Huhta kertoo, että seurakuntayhtymän talous on vakaalla pohjalla, mutta inflaatio ja energiakriisi myötä paisuvat kiinteistökulut rasittavat seurakuntayhtymän taloutta lähivuosina.

Toimistosihteeri Katja Kolhinoja ja talouspäällikkö Antti Huhta vierailivat Utsjoella

Nuorten toimintaa

Seurakunnan nuorten toiminta jatkuu entiseen tapaan. Nuortenillat eri kylillä jatkuvat, uudet rippikoululaiset ovat aloittaneet rippikoulumerkintöjen keräämisen ja isoskoulutuksessa on innokkaita nuoria mukana. Nuorisotyönohjaaja Ville Orjala iloitsee erityisesti suuresta nuorten joukosta Utsjoella. – Seurakunnan perjantaisissa nuorten illoissa on ollut yli kaksikymmentä nuorta mukana.

Seurakunta on aktiivisesti mukana partiolippukunta Njàlatin toiminnassa. Partioryhmä Rieban toimii Karigasniemen kappelilla ja Rievssat Utsjoella seurakunnan nuorten tilassa Kulmakivellä. Tänä syksynä toiminnan rahoittamiseksi on kerätty kierrätyspulloja kyläläisiltä.

Kahden vuoden tauon jälkeen ollaan tänä vuonna lähdössä Maata näkyvissä -tapahtumaan Turkuun marraskuussa.

Partiolaiset retkeilivät syksyisenä viikonloppuna Nuvvuksen rukoushuoneen pihalla ja paikka soveltuikin oikein hyvin partioretken kohteeksi.

Karigasniemen kappelilla järjestettiin aidanrakennustalkoot. Aita saatiinkin valmiiksi, vain vähän maalausta jäi ensi kesäksi. Kappelin ympäristö on myös siistiytynyt, kun kunttaa on levitetty kappelin ympärille.

Perjantaipuuro on yhteinen aamukahvi ja -puuro Utsjoen seurakuntatalolla. Puuron jälkeen seurakunnan tiloissa on perhekerho, joka on tarkoitettu alle kouluikäisille lapsille ja heidän vanhemmilleen. Perhekerhossa tarjotaan myös lounas.

Pappilan rannassa järjestettiin syyspäiväntasauksen kunniaksi syystulet. Pappilan lampaat on viety talvehtimaan Vuotsoon. Kesätyöt on tehty.

2022-10-10 09:15:03.0